Sevas Kotien asiakaspalvelussa saavutettavuus tarkoittaa sitä, että asiakasta varten on hänen tilanteestaan riippumatta kanava, jota hän voi käyttää asioidessaan Sevaksen kanssa, toimitusjohtaja Sami Siikala toteaa.
Sevas Kodit on palvellut perinteisesti asiakkaita paikan päällä ja puhelimitse. Henkilökohtaista palvelua tarjotaan edelleen, ja sen rinnalle lisätään ja kehitetään sähköisiä palveluja.
– Meillä tulee olla kaikki asiointikanavat käytössä. Näin varmistamme, että tarjolla on saavutettavien palvelujen koko kirjo, Sevas Kodit Oy:n toimitusjohtaja Sami Siikala toteaa.
Mitä enemmän tietoja ihmiset saavat verkkosivuilta, sitä enemmän meille vapautuu aikaa palvella asiakkaita, jotka tarvitsevat henkilökohtaisia neuvoja.
Palvelukanavat muovataan asiakkaiden tarpeisiin
Sevas Kodit on kehittänyt viime vuosina voimakkaasti sähköistä palvelutarjontaansa. Henkilökohtaista asiointia ei kuitenkaan olla ajamassa alas eikä niiden käyttäjiä syrjäytetä palvelujen piiristä.
Sähköisten palvelujen järjestäminen on monesta syystä välttämätöntä. Sähköiset palvelut merkitsevät saavutettavuutta ja mukavuutta erityisesti niille asiakkaille, jotka eivät voi tai halua hoitaa asioita toimiston aukioloaikana paikan päällä tai puhelimitse.
– Otamme huomioon sen, että asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut. Verkkopohjaisten palvelujen suosio on yleisesti kasvanut, ja Sevas muotoilee palvelukanaviaan muutoksen mukaisiksi, Sami Siikala perustelee.
Siikalalla on haastatteluhetkellä käytössään vuoden 2024 tilastot asiakaspalvelutapahtumista syyskuun loppuun asti.
– Yhdeksän kuukauden aikana meille on saapunut 29 300 sähköpostiviestiä, eli sähköisiä välineitä käytetään paljon. Saapuvia puheluita on ollut 9 300. Toimistolla on käynyt 5 500 asiakasta, mikä osoittaa, että henkilökohtaista asiakaspalvelua tarvitaan edelleen. Kontaktimäärät ovat niin suuria, että meidän on pakko järkevöittää asiakaspalveluamme.
Verkkosivusto tärkeä osa palvelukokonaisuutta
– Mitä enemmän tietoja ihmiset saavat verkkosivuilta, sitä enemmän meille vapautuu aikaa palvella asiakkaita, jotka tarvitsevat henkilökohtaisia neuvoja. Kehitämme koko ajan verkkopalveluja niin, että esimerkiksi asunnon hakeminen sähköisesti olisi entistä helpompaa, Sami Siikala sanoo.
– Verkkosivuillamme on tarjolla runsaasti tietoa. Olemme huomanneet, että meille saapuu siitä huolimatta puheluja, jotka liittyvät hyvin usein samoihin, esimerkiksi asunnon hakemiseen liittyviin kysymyksiin. Olemmekin kehittäneet verkkosivustolle Chatbotin, jotta tieto olisi sivuilta helpommin löydettävissä.
Chatbot tarkoittaa Sevaksen verkkosivut avattaessa sivulle ilmestyvää erillistä pyörylää, josta klikattava tekstiruutu kysyy ”Hei! Miten voimme auttaa?” Tämän jälkeen botti tarjoaa sivuilla kävijälle valittavaksi vaihtoehtoja: onko hän asukas, etsiikö hän kenties vuokra tai opiskelija-asuntoa tai haluaako hän tehdä huoltoilmoituksen. Chatbot ohjaa asiakkaan eteenpäin hänen tarvitsemaansa palvelun ja tiedon äärelle.
Kokemukset Chatbotista ovat varsin positiiviset, ja sen käyttö kasvaa asiakaspalvelupäällikkö
Olli Laitalan mukaan koko ajan.
– Verkkosivujen suomenkielisellä botilla on maaliskuusta alkaen ollut yhteensä noin 14 000 käyttökertaa.
Noin 7 000 asiakasta eli 50 % käyttäjistä on edennyt pidemmälle botin eri valintavaihtoehtoihin. Kokonaiskäyttäjämäärä on yhteensä noin 5 500 henkilöä.
Rakenteilla on lisäksi asuntohakemuksen täyttämisessä neuvova versio, joka saadaan käyttöön varmastikin jo ensi vuoden aikana, Olli Laitala ennustaa.
Sevas Kodeilla on nyt käytössä ajanvarauspalvelu.
Ajanvarauspalvelun avulla voit varata tarjotuista ajoista ja palveluista itsellesi sopivan ajan asioidesi hoitoon.
Ajanvarauspalvelun kautta voit varata ajan mm. vuokrasopimuksen irtisanomiseen tai allekirjoitukseen, vuokranmaksuasioiden hoitoon ja asumihäiriöilmoituksen toimittamiseen.
Voit käydä tutustumassa uuteen ajanvarauspalveluumme täältä: Ajanvaraus